Werken aan bewustwording rond plastic soep met partner Dune Pebbler

Een interview met Ivo Vittali.

Een opblaasbare walvis tijdens World Ocean Day op het strand plaatsen die gecontroleerd plastic spuwt om zo aandacht te vragen voor plasticsoep. Met dit ludieke idee klopte Cees de Vos, Teamcoördinator Haaglanden bij het marketingbureau Dune Pebbler aan in 2019. Inmiddels werken we al twee jaar samen aan ‘Operatie Jonas.’ Ivo Vittali vertelt.

“Bij Dune Pebbler in Katwijk hebben we een voorliefde voor de zee en zijn we mede-initiatiefnemer van stichting 20Duurzaam20. We werken graag en met veel plezier mee aan duurzame projecten. Daarom werken we ook graag mee aan bewustwording over #plasticsoep en Operatie Jonas.”

Van beach cleanups tot schoolcursussen 

“Het idee van de walvis bleek niet haalbaar en bovendien concludeerden we al snel dat bewustwording beter lukt als we niet één ludieke actie maar meerdere activiteiten organiseren. En dat hebben we gedaan: met themamiddagen, cursussen op school en opruimacties op het strand. Cees kwam met de naam, wij ontwierpen het logo, bouwden de website, vroegen subsidie aan en leverden de creatieve ‘handjes’. Vervolgens hebben we het project, samen bij de Rabobank Leiden-Katwijk, afgetrapt.“

Merijn Tinga, Humberto Tan helpen mee 

Vittali : “Het is geweldig om te zien dat het, bijna twee jaar later, nog steeds loopt. En we hebben al veel mooie resultaten bereikt. Het Grote Jonas Boek, dat kinderen onder begeleiding van Lorena Veldhuijzen schreven, is een heel tastbaar, mooi resultaat. De creativiteit die daarbij vrijkwam, geeft me veel goede energie. De Plastic Challenge Academy met Merijn Tinga (Plastic Soup Surfer), gepresenteerd door WWF-ambassadeur Humberto Tan, is een ander mooi voorbeeld. Vier dagen lang een Operatie Jonas lasershow op de vuurtoren van Katwijk maar ook het walvisbeeld van gerecyclede stropdassen, ‘strop voor de zee’, gemaakt door mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking. Voor ons als marketingbureau is het natuurlijk ook heel gaaf om te zien dat we bereik hebben weten te creëren. We begonnen bij nul, betrokken de goede stakeholders en dat werkte als een vliegwiel: scholen wilden graag activiteiten organiseren, bedrijven meldden zich spontaan aan om plastic uit grachten te vissen, of wilden met het hele team gaan strandjutten. Aansluitend aan de Operatie Jonas-week vond Haringrock plaats. Voor het eerst geheel plasticvrij, op initiatief van ondernemer Ton Frissen. Bij het verlaten van het festivalterrein lag er geen bekertje op de grond. Bizar en mooi tegelijk om dat te zien. Als men de handen ineenslaat kunnen we op het gebied van duurzaamheid heel veel bereiken.”

Hoe kunnen mensen meedoen met de plastic soep activiteiten ?

“Door de situatie met corona is het moeilijk om al heel concreet te plannen. We willen meer activiteiten opzetten als het kan. En scholen die interesse hebben om met hun klas een eigen Jonas uitgave met persoonlijk verhaal en zelfgemaakte tekeningen te maken kunnen contact opnemen met Cees.”

Heb je nog een uittip?

“Katwijk is echt een pareltje aan de kust. En Texel vind ik ook geweldig. Ik speel in mijn vrije tijd in twee bandjes. Afgelopen zomer heb ik met één daarvan enkele dagen in een huisje op Texel gezeten, om muziek te maken en ’s middags lekker te wandelen. Het strand van Texel mag aan dezelfde kust liggen, maar het is zó anders dan dat van Katwijk en Noordwijk. Het is enorm wijds. Bovendien heb je er de Slufter, een strandvlakte die in verbinding staat met de zee en daardoor vaak onderloopt. De flora en fauna daar zijn ongelooflijk bijzonder, je raakt niet uitgekeken. Daar zou ik zo een paar maanden kunnen vertoeven!”

Operatie Jonas – Lichtshow op de vuurtoren van Katwijk

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *